Vi kör!

Då har det till slut, efter väldigt långt funderande blivit dags att köra igång. Jag har länge haft ett stort intresse för USA, dess historia och politik. Därmed inte sagt att jag älskar allt som USA gör, har gjort och står för. Det finns givetvis mycket att kritisera över detta land men mitt intresse har hela tiden funnits där och inte minskat. Däremot ökat.
 
Redan i samband med valet 2008 hade jag allvarliga funderingar på att dra igång en blogg kring det historiska valet och USA men den gången blev det aldrig av. Det blev det heller aldrig vid senare tillfälle, även om tankarna alltid funnits där Förrän nu. USA har alltid tilldragit ett stort intresse inte minst för oss i Sverige och detta intresse har knappast blivit mindre med åren. Nu stundar ytterligare ett presidentval och massmedia fylls redan av nyheter kring primärvalen som nu är i full gång. Tror de flesta exempelvis känner till att det idag hålls primärval i South Carolina. Men hur många känner till att det samtidigt hålls parlamentsval i Slovakien samma dag?
 
Det har alltså blivit dags för mig att starta den blogg jag funderat på att starta i tolv års tid. Varför undrar några säkert? Det är ju ingen brist på bloggar, podcasts och nyhetsanalyser kring amerikansk politik. Så varför en till? Jag hoppas med denna blogg kunna ge en liten annan blid och ge lite andra historier från USA än vad vi kanske inte alltid får till oss.Eftersom det är valår kommer det givetvis att spela stor roll på denna blogg men jag hoppas även kunna presentera en del annat från USA:s historia. Händelser, öden och människor. Ett sådant inlägg som kommer relativt snart är om den första kvinna (ja hittills den enda kvinna) som installerat en amerikansk president...
 
Låter något av detta intressant. Ja, då kan denna bloggen vara något för dig. Välkommen till USA Nu och Då.